November 01, 2017 – Solemnity of All Saints

Readings – English / Español

English

Recently, I have been speaking with our high school youth about why Jesus matters. Many of them initially respond that Jesus matters because he is a good role model, but I shoot that idea down as quickly as possible. There have been many good role models, many prophets, many sages. What makes Jesus special? The answer I eventually lead them to, and the answer that we should have on our lips as well, is that Jesus is special because he rose from the dead! No other historical person has ever done this. Jesus conquered death.

And then with these high school youth, we ask why this matters that Jesus rose from the dead. Maybe it was a fluke. Maybe it was good for him, but does not really affect us at all. Quite the opposite, I argue. Sin and death are related realities. If Jesus conquered death, he also conquered sin. Jesus has shown that he has power over death, and therefore has shown that he has power over sin, too. All sin: Original Sin, personal sin, societal sin. Jesus matters because our world is constantly torn between good and evil, our world is at war, but Jesus won the ultimate victory. Jesus has defeated evil in the world, and given us the power to defeat evil through him.

Which brings us to today’s Solemnity of All Saints. What exactly are we celebrating today? What message is the Church sending us by requiring that we come to Mass on a Wednesday? As with all celebrations related to Mary and the saints, we are celebrating Jesus and our salvation. Specifically today, we are celebrating the victory won by the saints through our Lord and Savior Jesus Christ.

See, we can talk until we are blue in the face about how Jesus died for our sins, and about how his victory over death has freed us from the power of sin and death. We can wax poetic about the grace of God offered us through prayer and the sacraments. But we are human beings, and our skeptical nature requires that we have concrete, observable proof. The saints are our proof! The saints show us how Christ’s victory over sin and death play out in normal human lives. The saints show us that grace is effective, that evil can be conquered, and that the victory of Jesus extends to all those who choose to live in union with him.

All the holy saints of God, who have been victorious over sin and death through the cross of Jesus Christ, pray for us.

 

Español

Recientemente, he estado hablando con nuestros jóvenes acerca de por qué Jesús importa. Muchos de ellos responden inicialmente que Jesús importa porque él es un buen modelo a imitar, pero yo disparo esa idea lo más rápido posible. Ha habido muchos buenos modelos de conducta, muchos profetas, muchos sabios. ¿Qué hace a Jesús especial? La respuesta a la que eventualmente los llevaré, y la respuesta que debemos tener en nuestros labios también, es que Jesús es especial porque resucitó de entre los muertos. Ninguna otra persona histórica ha hecho esto nunca. Jesús conquistó la muerte.

Y luego con estos jóvenes, preguntamos por qué esto importa que Jesús resucitó de entre los muertos. Tal vez fue una casualidad. Tal vez fue bueno para él, pero realmente no nos afecta en absoluto. Todo lo contrario, lo discuto. El pecado y la muerte son realidades relacionadas. Si Jesús conquistó la muerte, también conquistó el pecado. Jesús ha demostrado que tiene poder sobre la muerte, y por lo tanto ha demostrado que tiene poder sobre el pecado, también. Todo pecado: pecado original, pecado personal, pecado social. Jesús importa porque nuestro mundo está constantemente dividido entre el bien y el mal, nuestro mundo está en guerra, pero Jesús ganó la victoria suprema. Jesús ha derrotado al mal en el mundo, y nos ha dado el poder de vencer el mal a través de él.

Lo que nos lleva a la solemnidad actual de todos los Santos. ¿Qué es exactamente lo que celebramos hoy? ¿Qué mensaje nos envía la iglesia requiriendo que lleguemos a Misa el miércoles? Como con todas las celebraciones relacionadas con María y los Santos, estamos celebrando a Jesús y nuestra salvación. Específicamente hoy, estamos celebrando la victoria ganada por los Santos a través de nuestro Señor y Salvador Jesucristo.

Podemos hablar hasta que estemos en la cara sobre cómo murió Jesús por nuestros pecados, y sobre cómo su victoria sobre la muerte nos ha liberado del poder del pecado y de la muerte. Podemos encerar poética sobre la gracia de Dios que nos ofreció a través de la oración y los sacramentos. Pero somos seres humanos, y nuestra naturaleza escéptica requiere que tengamos pruebas concretas y observables. ¡Los Santos son nuestra prueba! Los Santos nos muestran cómo la victoria de Cristo sobre el pecado y la muerte juegan en vidas humanas normales. Los Santos nos muestran que la gracia es efectiva, que el mal puede ser conquistado, y que la victoria de Jesús se extiende a todos aquellos que eligen vivir en unión con él.

Todos los Santos de Dios, que han sido victoriosos sobre el pecado y la muerte a través de la Cruz de Jesucristo, ruega por nosotros.

Join the Discussion

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s